読谷村しまくとぅば「むんがたい」

龍とニワトリ りゅうとにわとり

話者 新城平永(1921・T10) 地域 宇座 時間 02:03
  • しまくとぅば
  • 和訳を表示

 (りゅう)とぅよ、(にわとり)でぃーねーあぬハートゥヤーて、うりが(はなしー)やしがよ。うぬ(りゅう)(みみ)(なか)んかいよ、あぬンカジよ、ムカデ、ありがへーりんちぇーるふーじ、(りゅう)(みみ)(なか)んかい。へーりんちゃぐとぅ、なー()りふしがらん、(あと)ぉ、あれー(くー)いんすしぇーや()りふしがらん。なー(ひん)ぎーん、其処(ぅんま)から(ぅん)じーぬ(とぅくる)(みち)ばっぺーてぃねーらんよ、あまんくまん全部(むる)(くぃー)ちきやーち。


 あんさぐとぅ、今度(くんど)ぉまた医者(いしゃ)(やー)かい、なー人間(にんじぬ)んかい()きてぃ(ぅん)ぢぇーんて、なーうぬ(りゅう)や。医者(いしゃ)(やー)かい(ぅん)ぢゃぐとぅ、あんさぐとぅ、お医者(いしゃ)さのーなーまた、「これー人間(にんげん)ではない。()(むん)ぬる(ちょー)る。ぃやー正体(しょうたい)(あら)わさん(かじ)れーぃやー(みみ)(のー)さんどー」でぃちゃぐとぅよ、「(わん)ねー(りゅう)るやいびる」でぃ()ちゃれーよ。あんさぐとぅ「(わん)(だま)しーるんさーなー(のー)ちぇーとぅらさんどー」でぃちさぐとぅ。「なー、(わん)ねー(りゅう)やいびん」でぃやーに()ちゃれー。


 今度(くんど)ぉ、うぬお医者(いしゃ)さのーよ、知恵(じんぶん)ちかやーいて、うぬハートゥヤー()(ちゃー)いよ、うぬ(りゅう)(みみ)んかい()ってーるふーじ。うんぐとぅハートゥヤーが()っち(ぅん)ぢゃーいや、なーあれーまた喰物(くぇーむん)るやぐとぅンカジぇ、(とぅい)のー。(くー)やーい()じてぃ(ちゃ)ぐとぅよ、「とーくりやさ」んち。あんしされーなーまた、うぬお医者(いしゃ)さぬんかい御礼(ぐりーじ)しっよ、「いっぺーにへーでーびる」んち(りゅう)や、しっ。うりからよ、あぬー(りゅう)のーいっぺーなー(あが)みてーるばーて、うぬハートゥヤーや。


 あんしるよ、ハーリー(ぶに)やてぃん、(りゅう)(かた)ぁかんし(めー)んかい(ちゅく)てーしぇーや。あんしハーリーぬあぬ(はた)()やーぬ(はた)よ、あぬマンサン(ばた)ふーじーぬ三角旗(さんかくばた)ぬよ、ありんかいや(すば)ぁンカジぬ(かた)()ちゃーいや、(なか)ぁまた(とぅい)(かたー)し。あんし(とぅむ)にぬ(はら)んかい、またあぬー(とぅい)しぎてーしぇーよ、うぬ(いわ)れから(ちょー)しやんでぃぬ(はなし)やるばーよ。

 龍とハートゥヤーという鶏の話だよ。その龍の耳にムカデが入りこんでしまい、もう痛くてたまらない。ムカデが耳から出ようとしても道を間違えてしまい、しまいにはあちこち噛みついたものだから、龍は痛くてどうにも我慢ができない。




 それで、龍は人間に姿を変えて医者に行ったようだ。お医者さんは、「おまえは人間ではないな、化け物だな、私を騙せると思っているのか、おまえが正体を現さない限り、耳は治してやらないぞ」と言ったって。すると、「実は、私は龍です」と、龍が正直に話した。







 そこで、お医者さんは知恵を使って、ハートゥヤーを持ってきて、龍の耳の中に入れた。ムカデはハートゥヤーの食い物だからね、ムカデをくわえてハートゥヤーが竜の耳から出てきた。「こいつの仕業だったんだよ」と・・・。痛みがとれた龍はお医者さんに、「どうもありがとうございました」とお礼を言い帰って行った。それから、龍はハートゥヤーをあがめるようになったわけさ。



 それで、爬龍船(はりゅうせん)の前の方は龍をかたどって造ってあるんだってさ。三角旗には、ムカデと鶏の型を描いているでしょう。そして、船尾の方にも鶏をつけてあるのは、そういう理由なんだってさ。

videocam
theaters
location_on
picture_as_pdf

解説

アクセスマップ